Videokonference 24. 2. 2021
Témata:
Předběžný hospodářský výsledek roku 2020 a plán 2021
- Ztráta roku 2020 je 1,385 miliardy Kč – pokles výnosů z klasických poštovních služeb (digitalizace, elektronizace, datové schránky, internetové bankovnictví), balíkové zásilky tyto ztráty nemohou kompenzovat, další náklady v souvislosti s epidemií, nevyplacené úhrady nákladů univerzální služby od roku 2018, chybí cash flow – ČP si musela zřídit provozní úvěry
- Náklady – Covid ve výši 750 milionů posuzuje Ministerstvo průmyslu a obchodu (důležité pro zaměstnance – část prostředků by měla být vyplacena zaměstnanců dle dohody se zaměstnavatelem a ministrem vnitra)
- Nutné úspory, redukce fixních nákladů, racionalizační opatření, organizační změny, podnik snižuje náklady ve všech oblastech a nejvíce v osobních nákladech, které činí 70 % (např. u rakouské pošty je to 50 %)
- Plán roku 2021 je takový, aby podnik už nebyl ve ztrátě, je plánován zisk ve výši 89,5 milionů korun
Personální výsledky, průměrná mzda, nemocnost, práce přesčas a v nadúvazku
- Průměrná mzda roku 2020 je 28 145 Kč, je nižší, než bylo očekávání. Ovlivnily to extrémní absence (nemoc, karanténa a OČR), které se zvýšily o 30 %, náhrady mzdy se nezapočítávají do průměrné mzdy, a tak je nižší
- Průměrné měsíční benefity byly 1448 Kč měsíčně (stravenky, připojištění, příspěvky FKSP)
- Vyplaceny mimořádné odměny za extrémní zátěž v nouzovém stavu i v předvánočním a vánočním provozu
- Vývoj zaměstnanosti – prosinec 2020 bylo na ČP 27 446 přepočtených zaměstnanců na plný úvazek – organizační opatření projekt D+2 a šoupací model v pobočkové síti, bylo též využíváno řízené fluktuace, kdy nebyla obsazována uvolněná pracovní místa
- Fluktuace se snížila o 2 % ve srovnání s předešlým rokem na 21 %, z toho je 11 % nežádoucí fluktuace
Personální plán 2021
- Plánovaná personální systemizace je 26 439 zaměstnanců, což je – 2064 FTE (organizační změna k 1. 3., dokončení projektu D+2 a další optimalizace v rámci zefektivnění logistiky, prodloužení týdenní pracovní doby)
- Veškerá opatření budou řádně projednána s odbory
Informace z logistiky, stávající situace a opatření, připravované změny v oblasti technologií, zlepšení pracovního prostředí pro zaměstnance
Konstatování situace listopad 2020
- Nebyly dobře nastavené procesy, chyběla disciplína, u projektů nebyla dobře stanovena marže, špatná spolupráce s obchodem
- Nedostatečné a zastaralé technické vybavení pracovišť i zaměstnanců, špatné pracovní prostředí, špatný stav budov, bezpečnost práce – podinvestovanost
- nefunkční systémy v dopravě
- nastavení kapacit – jiná organizace práce
- nízká produktivita práce, IT procesy a předávání či přenosy dat, špatná komunikace s jinými útvary – prostoje
Radikální změny
- pravidelné sledování provozu, sdílení informací
- systém investic, revize obchodních smluv, monitoring IT systémů, společné využívání zdrojů
- změna struktury, regionální řízení malé i velké logistiky
- optimalizace sítě, zlepšení procesů v oblasti HR (výkazy, plánování směn), nové technické prostředky pro ulehčení práce, disciplína ve všech oblastech a hlavně KVALITA
- TOP 100 – projekty pro zlepšení situace – např. manipulační a obalové vybavení, současné technické vybavení odpovídající 21. století, čtečky, PDA,
- Řešení autodopravy a vozového parku
- ČP a pošťáci mají velký potenciál, bude se co nejdříve zlepšovat pracovní prostředí
- Projekt NINA – zlepšovací návrhy – odměna z vygenerované úspory
- Ekonomika logistiky – spolupráce mezi regiony, sledování výnosů
- Sladění procesů s pobočkovou sítí
Projekt sčítání lidu – rozsah, technické a personální zajištění, harmonogram
- Dotazníky online formou – předpoklad 30 -70 % respondentů
- Call centrum zajišťuje ČSÚ
- sčítací komisaři – mobilní aplikace, aktuální údaje pro sčítaný obvod (aktivní náhradníci)
- sběrná místa, zajištění dopravy
- evidence formulářů, následná digitalizace formulářů – skenovací centra
- hygienická opatření a ochrana zaměstnanců – roušky, respirátory, dezinfekční gely, bezkontaktní předávání dotazníků, ochrana komisařů ve vyloučených lokalitách
- celkem 9861 sčítacích obvodů
- samostudium z elektronických či tištěných podkladů pro komisaře, systém iTutor pro pracovníky sběrných míst
Epidemická situace – zajištění ochranných prostředků zaměstnavatelem, nařízení vlády v rámci protiepidemických opatření, ochrana zaměstnanců na pracovišti
- zhoršení epidemické situace, opatření na základě nařízení vlády
- připomenutí možnosti sociální výpomoci z FKSP v případě karantény či onemocnění Covid- 19, pro zmírnění finančních dopadů
- ochrana dýchacích cest – respirátory, nanoroušky a zdravotnické ústenky – zaměstnavatel vybavuje zaměstnance, ochranné prostředky musí objednat přímý nadřízený
- používání respirátorů při fyzické námaze je velkou zátěží
- nakládání s respirátory – informace na https://koronavirus.mzcr.cz/
- očkování – zaměstnanci pracovišť zařazených do krizové infrastruktury a ve styku s veřejností (doručovatelé kategorie 1B), není zatím dostatek vakcín
- testování zaměstnanců, testovací místa, antigenní testy – pandemický zákon
- zaměstnanci ČP mají plné právo odmítnout klienta, který nedodržuje vládní nařízení a nemá ochranu dýchacích cest – týká se doručovatelů i poboček
- zaměstnavatel dodá písemné podklady